3

min. leestijd

|

11/5/24

6 tips om jouw online aanwezigheid te boosten!

Wil jij als bedrijf je social media game rocken? Met je eigen Instagram-account of LinkedIn-account ben je al goed op weg.

1. Choose your battles 🎯

Jouw doelgroep zit hoogstwaarschijnlijk niet op alle social media platformen. Dus, laten we real zijn, je moet alleen schitteren waar zij zijn! Richt je pijlen op die platformen en gebruik hun specifieke features om jouw boodschap te laten knallen.

En als je meerdere doelgroepen hebt, splits ze dan op en ga all-in op de platformen waar ze zich thuis voelen. Zo bereik je elke doelgroep doelgericht op hun happy place!

Bij The List Media maken we een onderscheid tussen B2B en B2C klanten. Voor B2C bedrijven, zoals Spegelaere Brugge of Casaspanje, focussen we voornamelijk op Facebook en Instagram. Voor B2B bedrijven, zoals Charge’m Up, is LinkedIn en Facebook meestal the way to go. Instagram is een meer eigenzinnige diva en past niet bij iedereen, we gebruiken dit enkel bij een match met de doelgroep.

2. Consistentie is key 🔑

Wil je écht opvallen tussen alle andere bedrijven op social media? Dan is consistentie jouw verborgen superkracht. Het vergt wat geduld, maar als je consequent waardevolle content blijft delen zorg je er systematisch voor dat je in het geheugen van jouw doelpubliek wordt geprent. Een leven zonder jouw online aanwezigheid was nog nooit zo ondenkbaar.

3. Toon persoonlijkheid 😎

Het draait niet alleen om het pushen van producten en services, maar om het creëren van waardevolle content en het showen van jouw one-of-a-kind persoonlijkheid. Laat jouw posts bruisen van interessante tips, inspirerende verhalen en leerzame content die je volgers boeien.

4. Spy on your com-colleagues 👀

Houd je vrienden dichtbij, maar je concullega’s nog dichter! 😉 Een concurrentieanalyse is een waardevol hulpmiddel om inzicht te krijgen in jouw doelgroep. Check welke kanalen jouw concurrenten actief gebruiken en bestudeer de demografische gegevens van hun klanten.

Het doel van het analyseren van jouw concullega’s? Inspiratie tanken en een beter inzicht krijgen in wat jouw doelgroep bezighoudt. Maar let op, het is een no-go om de strategie van je concurrentie te kopiëren, want originaliteit en authenticiteit zijn de sleutel tot succes! Gebruik het om een eigen uniek verhaal te brengen, val positief op en shine brighter than the rest!

5. Meten is weten  📈

Als je een krachtige social media strategie wilt opzetten, moet je glasheldere doelen opstellen en je activiteiten nauwlettend in de gaten houden. Het succes van je social media campagnes kun je meten aan de hand van concrete KPI’s (Key Performance Indicators). Ze wijzen je de weg naar de content die het beste presteert, de kanalen die de meeste betrokkenheid genereren en waar je website traffic vandaan komt.

‘Meten is weten’ is ook hier the name of the game! Gebruik deze inzichten om je strategie aan te passen waar nodig en content te creëren die je doelgroep écht waardeert. Er zijn verschillende handige tools beschikbaar, zoals de platformen van de kanalen zelf (Meta Business Manager en Google Ads-platform) en Google Analytics.

Eén van de belangrijkste meetpunten zijn de conversies. Ze vertellen je via welke wegen je doelgroep binnenkomt, zodat je gericht kunt adverteren en inzetten op de kanalen die goed presteren.

Een ander belangrijk meetpunt voor betaalde campagnes is de kost per conversie. Als dat getal de lucht in schiet, is het hoog tijd om je gameplan bij te sturen. Het is een duidelijk signaal dat de campagne niet optimaal loopt en dus bijgestuurd moet worden. De juiste metingen en analyses zijn de sleutels tot een succesvolle social media strategie!

6. Voeg duidelijke CTA’s toe 📢

CTA’s? No stress, als je die afkorting nog niet kent! Een CTA staat voor Call To Action en is eigenlijk gewoon een uitnodiging tot actie. Met een CTA moedig je je publiek aan om specifieke stappen te ondernemen nadat ze je bericht hebben gezien. Of het nu gaat om een website bezoeken, aanmelden voor een nieuwsbrief, meedoen aan een toffe actie, of zelfs een bestelling plaatsen, een sterke CTA zet je publiek aan tot actie.

In een notendop: een stevige online aanwezigheid op social media is goud waard. Het is een uitdagende taak, maar zeker de moeite waard. Wil je wat hulp om je game naar het volgende level te brengen? Als marketing experts staan we voor je klaar, zodat jij je kunt focussen op datgene waar jij het beste in bent. Samen geven we jouw social media strategie een flinke upgrade en bouwen we aan een knallende toekomst voor je bedrijf!

Vragen?
Neem contact op

Door op “ verzenden ” te klikken, ga ik akkoord met het privacybeleid waardoor ik toesta dat mijn gegevens gebruikt worden om mijn aanvraag bij The List Media te kunnen behandelen.

We hebben jouw aanvraag goed ontvangen!
Oops! Iets ging verkeerd...